tirsdag den 15. oktober 2013

Æblesmør


Endelig efterårsferie. Er jeg den eneste, der har fået smidt ævler i nakken i vildskab? Altså, jeg elsker æbler og er vildt glad for at få fingrene i de lækre vitaminbomber, men du godeste... Jeg tror, at jeg (og min stakkels mand) har brugt i hvert fald fem timer på at skrælle og skære æbler ud, og vi har mange liter æblegrød i fryseren. Så stor er vores fryser altså heller ikke. Det ville være mere optimalt, hvis ævlerne blev fordelt jævnligt ud på året. Godt at vores gæster kan lide æbler i forskellige afskygninger.

Jeg holder i øvrigt efterårsferie hjemme i Thy. Og når min lillebror ikke vil vise mig mega irriterende musikvideoer på youtube, er det egentlig ganske skønt at være hjemme. Vi er allerede gået i madplanlægningsmode. Den står på Blomsterbergs hindbærsnitter i morgen - overhovedet ikke stenalderagtigt, men ekstremt hyggeligt.

Men efterår er jo lig med masser af dejlige æbler i haven, og hvis du også har lyst til at lave noget andet med dem end æblekage eller æblegrød, så har jeg en idé her. Jeg så opskriften på en af facebookgrupperne for stenalderkost, og jeg har egentlig bare fulgt den lidt løst. Jeg bruger overvejende æblesmørret oven på fx boller, men det kan også bruges som tilbehør til kød eller asiatiske retter i stedet for mango chutney - alt efter hvordan du krydrer det. Eller hvad med ovenpå mine kokospandekager?

I aften er planen, at der skal skrælles æbler for sidste gang. Vi skal nemlig have paleoficeret smuldreæblekage; smulderet er en blanding af mandelmel, hakkede nødder, smør, honning og kanel - mums. Men er det altså også slut.

Til ca. 5 dl æblesmør

Ingredienser

  • 20-25 efterårsæbler
  • 6 saftige, udstenede dadler (dem fra den sorte, firkantede papkasse - set i fakta og Superbrugsen) eller tilsvarende mænge dadelsirup
  • 1 stang vanilje, flækket
  • Ca. 1 spsk kanel
  • 1/4 tsk stødte nelliker
  • 1/4 tsk chilipulver
  • 1/4 tsk kardemomme
  • 1/4 tsk salt
  • 1/2 dl vand


Fremgangsmåde

  1. Skræl, udkern og skær æblerne i grove tern (I know, det tager tid...)
  2. Kom alle ingredienser i en gryde og kog det hele en halv times tid, til æblerne er udkogte/møre. Rør jævnligt
  3. Blend grøden enten med stavblender eller i en almindelig blender. Jeg har kun en almindelig blender, så jeg lod grøden køle lidt af, inden den røg i blenderen - det der med varmeeksplosioner  er jeg ikke stor fan af
  4. Så kommer vi til tålmodighedsarbejdet... Den blendede masse skal koges ind, til det bliver mørkt og får en tyk konsistens. Jeg lod min gryde simre på lavt blus i cirka to timer og rørte rundt hvert 10. minut. Det er en fordel at lade låget ligge løst henover gryden, for den tykke masse giver nogle interessante splut 
  5. Opbevares i køleskab i en tætsluttende bøtte i op til tre uger

Kommentarer

Jeg har puttet ca. halvdelen i køleskab og den anden halvdel i fryseren. Det er rart nok at have lavet en stor portion, når det nu tager tre-fire timer i alt. Min mand elsker æblesmørret og spiser det gerne rent, hvis han er lidt lækkersulten.

Du kan krydre smørret alt efter temperament. I den oprindelig opskrift stod der blot vinterkrydderier, så jeg har selv fundet frem til ovenstående kombination.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar