søndag den 17. februar 2013

Energibarer


De smager så godt, at man lige må løfte det ene øjenbryn og tænke: "Kan det virkelig passe, at der ikke er noget sukker i?" Ja, det kan. Der er i øvrigt heller ikke hestekød i, hvis nogen skulle sidde og være en smule mistænksom i disse kødskandale-dage.

Til gengæld får du en rigtig god pre-workout bar, der indholder masser af energi, som drøner lige ud i mullerne, så du er klar til at klatre, cykle, løfte, eller hvad du nu har for. Netop på grund af deres hurtigt omsættelige energi er dadler en af de bedste ting, du kan spise før træning. Hvis du - ligesom mig - også er blevet træt af at stå og køre tørrede dadler indenbords, kan du med fordel prøve denne her opskrift af. På grund af nødderne bliver energibarerne heller ikke så hvinende søde som dadler on the rocks, og som ekstra bonus slipper du for at lede efter et sted at spytte dadelstenene ud henne...

Jeg kan desværre ikke selv tage hele æren for opskriften, som jeg fandt her, men jeg har skam lavet nogle ændringer, og min udgave er virkelig god. Hvis jeg selv skal sige skrive det.
Herovre er mandler billigere end cashewnødder, og derfor er de min hovedingrediens - næst efter dadlerne. Og jeg bruger ristede mandler frem for rå. Og jeg har skåret ned på mængden af kakao, fordi jeg bruger en ekstra mørk slags. Det var vist det.

Til 35 små energihapser

Ingredienser


  • 300 g tørrede store, bløde dadler (gerne Medjool)
  • 225 g ristede mandler
  • 100 g cashewnødder
  • 1½-2 spsk mørkt kakaopulver
  • 1/4 tsk salt
  • 2 spsk vand

Fremgangsmåde


  1. Put mandler og cashewnødder i en blender eller foodprocessor, kør nødderne til de er relativt fintmalede. Se billedet nedenfor. Hæld dem over i en stor skål
  2. Udsten dadlerne og put dem derpå i blenderen sammen med kakao og salt. Kør massen til dadlerne er blevet most til en slags kugle
  3. Hæld halvdelen af de hakkede nødder tilbage i blenderen og blend dem med dadelmassen på lav/dej-funktion. Du skal muligvis stoppe maskinen og hjælpe processen lidt på vej med en ske af og til
  4. Tilføj derpå resten af nødderne plus vandet og blend forsigtigt, til massen er blevet ensartet. Hvis du har en foodprocessor, skulle det være relativt nemt. Min blender vil ikke blande det 100%, så jeg plejer at putte den halvblandede masse tilbage i skålen og røre rundt med en ske, til jeg har den ønskede konsistens
  5. Brug en dejskraber til at fordele massen i et jævnt lag i et fad beklædt med bagepapir. Mit glasfad måler (...gåtur for at hente målebånd og rent faktisk måle efter...) 34x24 cm, og det passer fint. Hvis dit fad er mindre, bliver energibidderne bare lidt højere. Hvis du kun har et større fad, så tag at lade være med at skrabe dejen helt ud til alle kanterne. Laget skal helst være 1 cm højt.
  6. Put fadet i køleskabet i en times tid, inden du kan skære massen i tern/aflange barer/cirkler/firkløvere/hvad du nu foretrækker. Jeg plejer at skære dem i 2-3 cm brede tern. Dejligt nemt at håndtere
  7. Opbevar barerne i køleskabet i en bøtte med tætsluttende låg. De kan nemt holde sig 3-4 uger




Kommentarer


Barerne er meget energitætte, men de er også gode til lige at tilfredsstille den søde tand af og til. Du kan også spise en eller to efter træning for at give hurtig næring til de brugte muskler og dermed hjælpe med til at fremme restitution samt genopbygning - der er nemlig protein i nødderne.


Fotografen måtte have naturligt lys til hjælp på en lettere overskyet eftermiddag... Så blev energihapserne også lige luftet, hvilket de bestemt ikke kan være utilfredse med. Det kan være, at jeg skal skrive "D-vitamin tilføjet" på, hmm...

3 kommentarer:

  1. Hvorfor skal mandlerne være ristede før de blendes til ukendelighed?
    Jeg må indrømme at jeg glæder mig MEGET til at komme hjem og afprøve denne opskrift :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva! Det er mest et spørgsmål om smag og behag med mandlerne - jeg synes personligt, at en ristning fremhæver den nøddeagtige smag og gør mandler mindre marcipanagtige, hvis du kan følge mig :) God fornøjelse med opskriften i øvrigt! Jeg har desværre ikke lavet dem for nylig, da min nuværende blender ikke har power nok til at kunne trække massen...

      Slet
    2. tak for det. Jeg så ikke du havde svaret så hurtigt, så jeg lavede dem med almindelige mandler. Hold nu op hvor smager det bare godt!!!!
      Min lille stavblender/ foodprocessor var ikke helt tilfreds med situationen, så endte med jeg fik blendet tingene godt hver for sig og så måtte jeg ellers bare ælte det hele sammen i hånden.

      Slet