søndag den 24. februar 2013

Chocolate chip cookies


Det er ikke nemt at finde frem til den gode opskrift på chocolate chip cookies. Især ikke når de skal kunne spises af en stenaldermand, selv om jeg et eller andet sted ikke tror, at han ville være så kræsen. Det kommer vel an på, om han har haft en god jagt, eller om stenalderkonen derhjemme har fået samlet hans yndlingsrødder og bær? Der er et hav af opskrifter på paleovenlige småkager med chokoladestykker (hvor lyder det bare uelegant på dansk...), men de er ikke allesammen lige i øjet. Eller munden.

I min søgning var jeg så heldig endelig at falde over denne her opskrift, som jeg lavede lidt om i, og abrakadabra: paleosmåkager - hvis du da kører paleo 2.0 og spiser chokolade af og til.

Hvis du er en af dem, som går uden om chokolade i kosten, tror jeg i øvrigt, at du nemt kan erstatte chokoladestykkerne med rosiner, valnødder, tranebær eller lignende. Jeg har dog ikke selv testet det endnu.
Jeg bruger enten 70% og derover eller - som i dette tilfælde - 65% chocolate chips, jeg var så heldig at finde på en hjemmeside. Det smager ufatteligt godt med dem i, for de holder bedre på formen end normal pladechokolade.


Til 12-15 cookies

Ingredienser


  • 3 dl mandelmel
  • 40-50 g hakket mørk chokolade eller chocolate chips (så mørke som muligt!)
  • 25 g kokosflager
  • ½ tsk natron
  • 1/4 tsk salt
  • 2 spsk honning
  • 1 æg
  • ½ tsk vaniljeekstrakt
  • 3 spsk smeltet kokosolie

Fremgangsmåde


  1. Bland mandelmel, chokolade, kokosflager, natron og salt i en stor skål
  2. Pisk ægget luftigt i en lille skål - det skal cirka fordobles i størrelse
  3. Tilføj vanilje, honning samt kokosolie til ægget og pisk det let sammen
  4. Hæld de våde ingredienser i de tørre og rør kort rundt, ind til dejen er blandet
  5. Stil dejen i køleskabet i minimum ½ time, evt. natten over
  6. Tænd ovnen på 190 C
  7. Tril små kugler ud af dejen og stil dem på en bageplade beklædt med bagepapir. De skal være på størrelse med bordtennisbolde. Formen på småkagerne ændrer sig ikke så meget som gængse cookies, så de skal lige trykkes en smule flade også
  8. Bag dem i 7-10 minutter, til de begynder at blive brune rundt i kanten
  9. Lad dem køle ned ½ times tid - men så er der også cookiefest!

Cookies med hjemmelavet mandelmel
Cookies med købt, fintmalet mandelmel



Kommentarer


Da jeg brugte mit hjemmelavede mandelmel, blev resultatet lidt bløde cookies med bid i. Man kunne helt klart smage de små mandelstykker i, men i min verden er det ikke nogen dårlig ting. 
Jeg lovede dig jo, at jeg ville afprøve købt mandelmel også - pyha, tørrer sved af panden - og de havde en noget finere konsistens. Knap så rustikke, om man vil. Min mand var uvildig smagsdommer, og han kunne bedst lide de helt hjemmelavede.

Det er en smagssag, hvad der er bedst. Jeg kan i hvert fald stå inde for opskriften, uanset hvilken type mandelmel, du bruger. Personligt tror jeg nu ikke, at jeg vil bruge penge på at købe mandelmel, men det kan da tænkes, at jeg ændrer holdning, når jeg på et tidspunkt har knap så mange timer til rådighed i køkkenet...

Småkagerne er i øvrigt bedst de første par dage, og de skal opbevares i køleskabet i en bøtte med tætsluttende låg. 
Vores køleskab er en holdeplads for bøtter; pt. er der en stabel med røget laks, energibarer og mandelmel, en anden stabel med kokosmuffins, makrel, melon og pølse, og en tredje stabel med kogt quinoa, cookies og et eller andet udefinerbart emne. Plus det løse. Kaoskøleskab.dk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar