søndag den 10. februar 2013

Hjemmelavet mandelmel

Det er skræmmende nemt. Så nemt som at trykke på en knap - bogstaveligt talt.

Ligesom kokosmel er mandelmel relativt dyrt, og da det (overraskende nok, tøhø) udelukkende består af fintmalede, smuttede mandler, tænkte SpareStine, at det måtte være muligt at fremstille selv. Efter en hurtig tur på Google blev jeg bekræftet i, at man sagtens kan lave mandelmel i en foodprocessor. Vi har dog kun en kraftig blender, som kan klare det meste, og - voila - nu også mandelmel.

Eftersom jeg overvejende bruger mandelmel til at bage grovbrød af, gider jeg ikke stå og smutte dem, inden de får en tur i blenderen. Når man bruger smuttede mandler, skal de også tørre bagefter, så melet ikke bliver fugtigt - og muggent efterfølgende, hvis du ikke bruger det hele med det samme. Og det ville rimelig meget være spild af både penge og arbejdskraft.

Hvis du bruger mandelmel i cookies for eksempel, er jeg sikker på, at du får et noget finere resultat med det købte og fintmalede af slagsen. Jeg har bestilt noget på nettet, som skulle komme i næste uge, og jeg lover at lave en cookie off med mine bedømmelser. Man må jo ofre sig i videnskabens navn...


Til 500 g mel

Ingredienser

  • 500 g mandler


Fremgangsmåde

  1. Put halvdelen af mandlerne i en foodprocessor eller kraftig blender
  2. Hvis du bruger foodprocessor, skulle det være nok at bruge pulser-funktionen nogle gange. I blenderen skal der køres noget længere for at få en finkornet mellignende tekstur. Jeg kørte mandlerne et minuts tid og rystede blenderen let flere gange for at løsne melet rundt i siderne. Du skal ikke køre mandlerne alt for længe, for så frigives olierne, og det begynder at blive til mandelsmør i stedet. Mandelsmør er en lidt anden historie, som jeg blogger om på et senere tidspunkt.
  3. Giv den anden halvdel af mandlerne samme tur. 
  4. Brug melet med det samme, eller opbevar det i en lufttæt bøtte i køleskabet, så dets gode egenskaber ikke forsvinder.

Kommentarer

Der kommer et indlæg om et lækkert paleobrød snarest, hvor netop denne mængde mel skal bruges.

Hvis du har en foodprocessor og gerne vil lave fintmalet mandelmel, skal mandlerne som sagt først smuttes. Tør dem efterfølgende 10 minutter på en bageplade i en 200 grader varm ovn, og lad dem køle af en halvtimes tid, inden du kommer dem i maskinen. Når du har kørt mandlerne til mel, kan du med fordel sigte det i en ikke alt for fintmasket sigte, så de grovere stykker dukker frem. De banditter skal lige have en ekstra tur i foodprocessoren sammen med næste hold for at få så finkornet en mel som muligt.

9 kommentarer:

  1. Ser lækkert ud. Jeg bruger selv en kaffekværn,og det går som smurt :-)

    SvarSlet
  2. Hvordan får i så fedtet ud af nødderne

    SvarSlet
  3. Det lyder også smart, Stinne - min lille blender klarer det også ok, så længe jeg kører mandlerne i små portioner.
    Mht. at få fedt ud af nødderne kan jeg ikke umiddelbart se formålet med det. Jeg forestiller mig, at du sammenligner med affedtet mandelmel, men jeg må være dig svar skyldig...

    SvarSlet
  4. Jeg tænker det samme som anonym .. og jeg tænkwr på affedtet mandelmel (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedtreduceret, eller affedtet, mandelmel skal man ud at købe i butikkerne. Jeg har kunnet læse mig frem til, at det indeholder mange flere kostfibre og kan suge meget mere væske - så den hjemmelavede type mandelmel kan altså ikke gå ind og erstatte fedtreduceret mandelmel i fx. kageopskrifter... Håber det var svar nok :) Kh. Stine

      Slet
  5. I think I have never seen such blogs ever before that has complete things with all details which I want. So kindly update this ever for us 검증사이트

    SvarSlet
  6. have been uncovered and you’ve done your best, with so much class. 파워볼

    SvarSlet