fredag den 22. februar 2013

Stenalderpizza


Dengang min lillebror og jeg var små, fandtes der ikke noget bedre, end når vi måtte få Turtles-pizza. Hov, pas lige på den der rynke mellem øjenbrynene, ven! Vinden kunne jo vende, og så sætter den sig fast, og du får SARS! "Hvad er Turtles-pizza?" spørger du og rynken. Pizza, der er skåret ud i trekanter, selvfølgelig. Ligesom når Turtles fik pizza nede i kloakken. Ægte pizza, ikke mors firkantede bradepande. Naturligvis var det stadig Mutters hjemmelavede, for vi voksede ligesom op i slutfirserne, hvor vi gik i arvetøj og bestemt ikke bestilte mad udefra, men den blev skåret i trekanter ude i køkkenet, inden tallerkenen blev stillet på bordet. Ergo Turtles-pizza. Og glade børn i fætrenes og kusinernes aflagte nattøj.

Man kan ikke få den fuldstændig ægte pizzasmag, når man ikke bruger normal dej som bund, men man kan få et rigtig lækkert, sundt og smagfuldt alternativ. Den kan endda skæres i trekanter.

Jeg har prøvet at lave pizza med blomkålsbund nogle gange, men det har ikke været den store succes, for bunden er altid blevet for fugtig. Derfor blev jeg rigtig glad, da jeg faldt over denne her opskrift, som efter sigende skulle tage hånd om netop det problem. Jeg har holdt mig nogenlunde til opskriften - hvorfor ændre for meget på noget, der er godt? - bortset fra, at jeg puttede hvidkål i bunden også.

Som topping brugte jeg omkring 1/3 af min grønne pesto, 50 g lufttørret skinke, tynde tomatskiver plus frisk babyspinat, da pizzaen var færdigbagt. Min mand var ellevild og kun ked af, at der ikke var mere. Jeg laver helt klart dobbelt portion næste gang, eller også skal der en fyldig salat til på sidelinjen.

Til 1-2 personer

Ingredienser


  • 1 hoved blomkål (mit var meget lille, fik 375 g ud af det)
  • 250 g hvidkål
  • 1 dl friskrevet parmesanost
  • 1 sammenpisket æg
  • 1/4 tsk oregano
  • 1/4 tsk havsalt

Fremgangsmåde


  1. Fyld en stor gryde med cirka 5 cm vand og sæt den til at koge
  2. Riv blomkålen fint på et rivejern eller skær den i buketter og kør den nogle sekunder i en foodprocessor eller kraftig blender
  3. Snit hvidkålen fint eller giv den samme omgang som blomkålen. Jeg var doven og pulserede det hele i blenderen. Det fungerede ganske fint
  4. Kom de fintsnittede grøntsager i gryden med kogende vand og kog det hele i 4-5 minutter. Hæld indholdet over i en fin sigte, så vandet kan løbe fra
  5. Når kålen er kølet af en halv times tid (vigtigt, ellers brænder du fingrene!), skal den overskydende væde presses ud. Dette gøres ved at komme kålen over i et tyndt viskestykke, samle snipperne og derpå presse til på kålbylten hen over håndvasken, så kålen i viskestykket bliver så tør som muligt. Når der ikke kommer mere vand ud, kommes kålen over i en stor skål
  6. Stil ovnen på 200 C
  7. Bland sammenpisket æg og reven parmesanost sammen med kålen, tilføj salt og oregano. Det føles på ingen måde som normal pizzadej, men ægget og osten skal nok holde sammen på sagerne, når bunden bliver bagt
  8. Form en pizzabund på en bageplade beklædt med bagepapir. Den skal være 1-1½ cm høj, og du skal sørge for at presse den lidt sammen. Min blev lidt større end en middagstallerken
  9. Bages 35-40 minutter, ind til bunden er fast og gylden
  10. Put fyld på og bag yderligere 10 minutter
  11. Så er der pizza med god samvittighed!



Kommentarer


Min erfaring med pizzabunde lavet af grøntsager er, at man skal holde lidt igen med enorme mængder fyld. Brug et tyndt lag tomatsovs, så tomaten ikke gennembløder bunden helt, eller gør som mig og brug pesto i stedet for.



1 kommentar:

  1. VIIIIILDT lækker pizza. Lav endelig dobbelt portion hvis I prøver den derude!

    SvarSlet