fredag den 8. februar 2013

Rå rødkålssalat med cremet tahinidressing


Hver anden uge får vi en kasse med blandede økologiske frugter og grøntsager, og økokassen er ofte bestemmende for, hvad der står på menuen. Jeg blev helt upassende begejstret - og tog endda et par dansetrin - da jeg fandt et hoved rødkål i kassen i den seneste sending, for jeg elsker at komme rå kål i salater. Ja, jeg har et mærkværdigt forhold til det lilla kålhoved, men noget, der både er pænt og sprængfyldt med vitaminer, kan man da ikke andet end holde af?

Tilsætter man en gang protein, nogle lækre grøntsager og en god dressing, er rødkål et kongemåltid. Jeg laver altid en kæmpe portion af denne her salat, så der er til flere dage. Men pas på - man kan gå hen at blive afhængig og pludselig danse rødkålsdansen helt umotiveret. Ikke kønt.

Frokost eller aftensmad til 2-3 personer.

Ingredienser til salaten

  • ½ hoved rødkål, groftsnittet
  • 1 hoved broccoli, skåret i små buketter
  • ½ agurk, skåret i tern
  • 1 moden mango, skåret i tern
  • 1 moden avocado, skåret i tern
  • 2 kogte kyllingebrystfiletter, afkølede og skåret i tern
  • 1 håndfuld ristede mandler eller pinjekerner

Ingredienser til dressingen

  • 2 spsk tahini (sesampasta)
  • 1½ spsk æblecidereddike
  • 2 spsk olivenolie
  • 3 spsk citronsaft (cirka ½ citron)
  • ½ dl vand
  • salt og peber

Fremgangsmåde

  1. Skær rødkål, broccoli, agurk, mango, avocado og kogt kylling i passende stykker som nævnt i ingredienslisten. Se eventuelt billederne og mine kommentarer nederst i indlægget.
  2. Pres en smule citronsaft ud over avocadoen, så den ikke bliver misfarvet. Drys også gerne med en smule salt for at fremhæve avocadoens smag.
  3. Bland alle ingredienserne til salaten, bortset fra nødderne, i en stor skål.
  4. Pisk tahini, eddike, olie og citronsaft sammen i en lille skål. Det bliver til en tyk, grynet masse, men det skal du ikke lade dig afskrække af. Hæld vand i lidt efter lidt, ind til du får en tyndere, dressingagtig konsistens. Smag til med salt og peber, juster eventuelt smagen med mere citronsaft, eddike eller tahini. Den skal smage lidt kraftigt, da den jo bliver fordelt ud over en stor mængde salat.
  5. Vend noget af dressingen sammen med den mængde salat, du har tænkt dig at spise. 
  6. Hak de ristede mandler og drys over - hvis du bruger pinjekerner, er der ingen grund til at hakke dem.

Kommentarer

Som sagt laver jeg en god mængde salat, men jeg fraråder, at man blander al dressingen sammen med hele salaten med det samme, hvis den ikke skal spises. Rødkålen bliver så sært slatten af længere tids samvær med dressing. Opbevar i stedet dressingen i en bøtte i køleskabet, så du bare kan bruge den mængde, du vil, når det er spisetid. Dressingen kan holde 3-4 dage i en lufttæt bøtte, og bliver den for tyk, er det bare med at røre en smule vand i, til den får sin normale konsistens.

Det er i øvrigt ikke dødsens nødvendigt at have samtlige ingredienser til salaten; det vigtige er at få dækket forskellige slags smag og konsistenser. Har du ikke en moden mango, kan du bruge et æble i stedet - har du ikke avocado på hånden, kan den også udelades, eller du kan prøve at putte en god blokfeta i.

Med hensyn til udskæring af avocado og mango, kan du se min stil på billederne herunder. Avocado er jeg efter mange år gået over til at skære i tern inden i skrællen for på den måde at undgå at fedte alting ind. Så er den nem lige at løsne med en ske henover salatskålen. 
Når jeg går i krig med frugten-der-ikke-vil-spises, også kendt som mango, plejer jeg at skære begge "sider" af langs med den ovale sten og derpå skære resten af kødet af i både. Min far påstår hårdnakket, at han engang har delt en mango på tværs, ligesom når man åbner en avocado, men jeg har mine tvivl. Selv om han er tidligere skolelærer, skal man ikke tro på alt, hvad han siger. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar