lørdag den 12. april 2014

Daddelkugler


Man har måske opdaget, at mine blogindlæg ikke kommer så hyppigt for tiden - og at jeg har en forkærlighed for snacks. Det er fordi, jeg har enormt travlt i skolen og med mit liv sådan generelt, og så er der desværre ikke den store tid eller overskud til at pleje bloggen. Det må der altså lige bæres over med...

Vi skal have et vennepar til middag i aften, og menuen står på en lakseside i ovnen med bagte rodfrugter, min lækre gulerodspesto og en blandet salat til. Til en kop kaffe eller te senere har jeg lavet de her daddelkugler med chokolade, som jeg nu deler med dig. Det er en ganske simpel opskrift, som får en god wow-effekt, når kuglerne bliver trillet i eksempelvis lakridspulver eller frysetørret hindbær.

Har du for resten lagt mærke til, at foråret så småt har manifesteret sig? Skønt, ikke? Jeg nyder at det er blevet lidt lunere, og at vi har fuglefløjt uden for vinduet. Og så nyder jeg, at det er så dejligt lyst - det føles som om, at det er lyst i døgndrift oven på den her mørke vinterperiode, vi endelig er ude af! Jeg elsker det!

Til ca. 30 daddelkugler

Ingredienser

  • 140 g Medjooldadler
  • 100 g cashewnødder
  • 40 g mørk chokolade (jeg brugte 80%)
  • evt. rålakridspulver, kokos eller frysetørret frugt


Fremgangsmåde

  1. Start med at riste cashewnødderne ved middel varme på en tør pande i ca. 10 minutter, eller til de har taget farve. Tag dem derpå af blusset og lad dem køle af
  2. I mellemtiden udstenes dadlerne og chokoladen hakkes helt fint
  3. Har du en foodprocessor, køres dadler, afkølede nødder og chokolade blot til en ensartet masse. Hvis ikke, så følg følgende fremgangsmåde:
  4. Hak eller blend de afkølede nødder helt fint
  5. Hak og mos dadlerne til en tyk masse vha. en stor kniv, et skærebræt, lidt tålmodighed og armkræfter
  6. Bland derpå daddelmos, hakket chokolade og nødder i en skål. Her skal ligeledes bruges knofedt - det er gratis træning jo!
  7. Tril kugler af massen - mine er lidt mindre end kirsebær
  8. Hvis du går all in på pynt, så rul kuglerne fx i rålakrids eller frysetørret hindbær knust med den flade side af en stor kniv. Ellers smager de også rigtig godt au naturel...
  9. Stil i køleskabet i ca. en halv time, så de kan blive kølet ned inden servering - opbevares på køl, hvis der er kugler i overskud


Kommentarer

Jeg har valgt at bruge cashewnødder, da de ikke er så in your face som mandler efter min mening er. Brug det, du har og bedst kan lide!

Chokoladestykkerne kan naturligvis udelades eller erstattes med kakaonibs, kokosflager eller lignende

Ingen kommentarer:

Send en kommentar