mandag den 17. marts 2014

Broccolipizza


Det her er altså en seriøst god stenaldervenlig pizzabund. Jeg kan ikke selv tage æren for opskriften, som er fra Paleo Danmarks facebookside, men det den med dig, dét kan jeg! Der er lidt arbejde i at lave bunden, men det er det hele værd. I promise...

I den forgangne weekend havde jeg ingen planer, der involverede, at jeg i timevis skulle bevæge mig i nogen som helst retning i bil/tog/bus. Det er første gang i nyere tid. Og hvor var den skønt! Der blev sovet længe, hygget over morgenmad, lyttet til blæsevejr, læst en bog (skønlitteratur, gisp!), spist god mad og egentlig bare slappet af...

Det var enormt tiltrængt at få batterierne genopladet, for skole og hverdag kører derudaf med 180 km/t lige pt. Det er både spændende og frustrerende, det her nye semester, men nu hvor dagslyset er vendt tilbage, smitter det heldigvis af på energien. Hvor fantastisk er det ikke lige, at der er lyst om morgenen og helt ind til aften?!

Træningsmæssigt kører det ok igen. Jeg har - meget uvant - været småsyg det meste af vinteren, så i nogle uger har cykelturen til/fra uni været den eneste motion, min trætte krop og lunger har kunnet overkomme. Øv. Sidste uge var jeg af sted til CrossFit fire gange, hvilket er én mere end mit obligatoriske antal træningspas - guldstjerne til mig! 

Nu er manden min ikke den super romantiske type, som overrasker med chokolade, blomster og den slags. Jeg har i stedet giftet mig med en mere lavpraktisk udgave, som sørger for at min cykel virker, og som kommer hjem med 5-6 kg proteinpulver under armen. Jeg er fan! Både af ham og af proteinpulveret. Pulveret er et tilvalg, og det er ikke paleo, bare så vi lige har dét på det rene. 

Pizzabund til 1 bageplade:

Ingredienser


  • 2 hoveder broccoli i små buketter
  • 2 dl vand
  • 2 æg
  • Salt og peber
  • 1 tsk olivenolie

Fremgangsmåde


  1. Blend/riv broccolien fint og damp den i en pande sammen med vandet i et kvarters tid
  2. Kom broccolien over på et rent viskestykke og vrid overskydende vand ud - det er en fordel af lade broccolien køle lidt af først, så du ikke brænder fingrene! Mens broccolien køler, kan du tænde ovnen på 180C
  3. Bland den "tørre" broccoli med æg, salt og peber 
  4. Smør to stykker bagepapir med olie, og rul derpå broccolimassen ud mellem de to stykker papir (samme fremgangsmåde som når man laver knækbrød). 
  5. Fjern det øverste lag bagepapir og bag bunden 5-10 minutter på hver side. Når den skal vendes, kan det være en fordel at lægge det øverste lag bagepapir fra før oven på bunden igen sammen med en kold bageplade, og så vupti rundt med dyret, så den kommer ind på den kolde plade
  6. Kom tomat og fyld på pizzaen og bag den, til fyldet er færdigt. Vi brugte laks, champignon, peberfrugt og frisk mozarella (sidstnævnte er ikke paleo men vores valg at spise - hvis du tåler ost og kører primal, paleo 2.0 eller 80:20, gør du som det passer dig. Ellers er osten no go)

Pizzaen klar til en tur i ovnen - all in på filter...

Kommentarer


Vi havde ca 1/3 af pizzaen til over til frokost næste dag. Den smagte stadig sygt godt, men bunden bliver lidt mere porøs af en nat i køleskabet

Og det er naturligvis det samme, der er gældende her, som ved min tidligere Stenalderpizza; det ER ikke det samme som traditionel pizza, men det kommer tæt nok på efter min mening

Ingen kommentarer:

Send en kommentar