tirsdag den 25. februar 2014

Stenalderlasagne

Hej. Jeg er en sund lasagne helt vildt tæt på!
Lige nu burde jeg sidde og læse om, hvordan man inddeler de forskellige lyde i sproget ved hjælp af features som sonorant, distributed og tense. Vi har fået en ret læseintensiv start på det nye semester her på lingvistikken, og jeg synes faktisk ikke, at der er tid til så meget andet en skole.

Men altså, jeg har lige en super lækker lasagne i ovnen, og den bliver jeg nødt til at dele med dig. Fidusen er egentlig bare at udskifte pastapladerne med blade af rå hvidkål. Vupti. Og da hvidkål ikke indeholder så meget væske som fx squash, som jeg tidligere har brugt, bliver lasagnen heller ikke helt så vandet, som når man ellers udskifter pastaen med grøntsager. Desuden smager hvidkål og hakket oksekød genialt sammen. Punktum. Lav den!

Jeg går egentlig ud fra, at de fleste kan finde ud af at lave en kødsovs til lasagne. Finten i dette tilfælde er at lave den godt krydret og ikke for vandet, så lasagnen ikke svømmer væk for dig, når der nu ikke er pastaplader til at suge væden. Men bare for ikke at tabe nogen i svinget, kan jeg fortælle, at jeg brugte:
- 1 hakket løg
- 3-4 fed hvidløg
- 2 revne gulerødder
- 2 stænger bladselleri skåret i tynde skiver
- 400 g hakket oksekød fra Løgismose
- 2 spsk fedtstof til stegning
- 1 dåse hakkede tomater
- Krydderier (salt, peber, chiliflager, oregano og cayennepeber)
I den nævnte rækkefølge tilføjes/svitses grøntsagerne i den ene spsk fedtstof og kommes over i en skål. I den samme gryde svitses kødet derpå i den anden spsk fedtstof, og når det er godt brunet, kommes resten af ingredienserne tilbage i gryden. Kødsovsen skal simre mindst en halv time, gerne længere! Og husk nu at smage til...

Og nu til opskriften: Aftensmad til 3-4 personer

Ingredienser

  • En god, krydret kødsovs (se evt. ovenfor)
  • Hvidkålsblade (jeg brugte 5-6 yderblade til 5 lag)
  • Revet muskatnød
  • Evt. revet ost (udelades hvis du kører strict paleo 1.0 eller ikke spiser mejeriprodukter)

Fremgangsmåde

  1. Når din kødsovs er ved at være færdig, tænder du ovnen på 180 grader
  2. Fordel kødsovs og hvidkålsblade skiftevis i et fad (mit måler ca. 20 x 25 cm). Start og slut med kødsovs - og drys enkelte af hvidkålslagene med revet muskatnød, nu der ikke skal bechamelsovs i... Bladene arter sig, som de selv vil, men de lægger sig altså ned under tilberedningen
  3. Fordel evt. den revne ost over lasagnen og stil den derpå i den forvarmede ovn
  4. Lasagnen skal have omkring 45 minutter og kan evt. trække nogle minutter på grill til sidst for at få osten helt sprød. Kommer du ikke ost på, skal du nok overveje at lægge stanniol henover lasagnen i noget af bagetiden, så hvidkålsbladene ikke bliver brændt af
  5. Hvis lasagnen er meget vandet, hvilket grøntsagslasagner jo har en tendens til at blive, hælder du blot væden fra. Forsigtigt så det hele ikke ryger i vasken!
  6. Lasagnen må meget gerne trække 10 minutter, inden du sætter tænderne i den. Værsgo'
  7. PS: Brug en skarp kniv til at skære den ud - med en almindelig bordkniv kommer du ikke elegant igennem hvidkålspladerne

Kommentarer

Lasagnen uden ost og inden ovn
Jeg har kun prøvet at bruge rå hvidkålsblade i retten her, for jeg kan rigtig godt lide, at der er en smule bid i lasagnen - modsat hvis man bruger squashplader. Men hvis man gerne vil have en "blødere" form for plade, så kan man jo forsøge sig med at blanchere hvidkålen først. Personligt synes jeg, at det er for omstændeligt, men be my guest.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar