torsdag den 4. april 2013

Müslibarer


Vi skal på roadtrip. Turen går til New Orleans og Memphis, og der er afgang i aften. Jeg skal bare lige have en tand på først, og så kører vi. Kronen på min fortand knækkede jo for tre uger siden, og nu skulle tandlægen gerne have fået den hjem i den rigtig farve. One Shade of Grey forrest i munden er bare ikke et hit til andre end Johan Olsen fra Magtens Korridorer.

Køreturen til New Orleans (jeg blev meget venligt fortalt til CrossFit i morges, at det ikke udtales som to ord, men i stedet noget i retningen af N'årlens med tryk på N'år. Ok så.) tager cirka 12 timer, og som den gode husmor jeg er, har jeg forberedt lidt snacks.

Jeg var voldsomt opsat på at lave en stenaldervenlig müslibar, og jeg brugte en opskrift på almindelige havregrynsbaserede barer som udgangspunkt. En overgang lavede jeg de barer et par gange i måneden, og jeg var spændt på at se, om de kunne palæofiseres, som det hedder. Jeg er ret tilfreds med smagen, men jeg kan ikke udelukke, at jeg arbejder videre med konsistensen på et tidspunkt. De er skam gode - det er ikke det - men de har en tendens til at krumme, og så kan man godt få skældud, når man kører i bil...


Til 7 müslibarer ellr 14 firkanter

Ingredienser


  • 100 g mandler
  • 50 g macadamianødder
  • 50 g græskarkerner
  • 25 g sesamfrø
  • 25 g kokosmel
  • 1/4 tsk natron
  • 1/4 tsk salt
  • 50 g rosiner
  • 2 spsk smeltet kokosolie
  • 3 spsk honning
  • 1/2 tsk vaniljeekstrakt
  • 2 spsk moset banan

Fremgangsmåde


  1. Forvarm ovnen til 175 C
  2. Pulser mandler, macadamianødder og græskarkerner nogle gange i en kraftig blender eller foodprocessor. Alternativt skal du have fat i kniv, skærebræt og knofedt. Nødderne skal findeles en smule, men der skal stadig være større stykker
  3. Kom nødderne over i en stor skål sammen med sesamfrø, kokosmel, natron, salt og rosiner - bland det hele godt sammen
  4. Pisk kokosolie, honning, vaniljeekstrakt og bananmos grundigt sammen (jeg brugte bare en gaffel) og kom de våde ingredienser over til de tørre
  5. Rør det hele grundigt rundt med en grydeske. Blandingen skal ikke være super "fugtig", bare rolig
  6. Kom skålens indhold i en rugbrødsform beklædt med bagepapir. Nu kommer vi-med-blender ikke uden om at skulle lægge kræfterne i; blandingen skal presses meget godt sammen. Jeg har hele to rugbrødsforme, så jeg har et trick med at komme bagepapir hen over blandingen og derpå presse til med form nummer to - det passer perfekt. Hvis ikke du er så heldig som mig, så brug evt. en dåse eller lignende som presse (stadig med bagepapir imellem)
  7. Bages i 18 minutter, tages ud og gives endnu en tur i pressen
  8. Køles ned i mindst en time i køleskabet, inden du må skære den lille müslikage ud til barer/firkanter. Müslikagen skal være helt kold, og du skal bruge en skarp kokkekniv, ellers går der ged i den
  9. Opbevares i køleskabet i en bøtte med tætsluttende låg eller fryses ned. Eller kommes i en køletaske og tages med på roadtrip
Stines Tips&Tricks: Vi lægger så småt an til at presse... 

Rugbrødsform nummer 2 er kørt i stilling oven på müslikagen - så er det frem med de stærke overarme!

Voila... Så mangler vi bare en lille tur i ovnen

Kommentarer


Du kan erstatte nødder, kerner og frø med det, du lige føler for. Mandler, macadamia, græskarkerner og sesamfrø var det, jeg havde i skabet. Prøv evt. at bruge tørrede tranebær i stedet for rosiner - eller halv tranebær og halv hakket, mørk chokolade.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar