søndag den 30. juni 2013

Kokospandekager med peach melba-relish


Wow. Jeg satte tænderne i en enkelt bid af formiddagens impulsive pandekageprojekt og tænkte: "De skal på bloggen!". Så jeg har knapt nok tygget af munden, og panden står stadig på komfuret, men det er ligemeget. Jeg er en kvinde med en mission! En pandekagemission!

Jeg har ellers haft en fin uge efter konkurrencen sidste lørdag. Ok, alle mine muskler - bortset fra læg og bryst - har været mega ømme, og min ret så stive og unaturlige gangart blev kommenteret på ude på job. Men de gode kolleger, som har måttet lægge øre til mange panikker tanker omkring konkurrencen, syntes nu også, at jeg var pænt sej. Og det var jeg sgu.

De to gutter og jeg blev kastet ud i længdespring, stafetløb, CrossFit Total (max. dødløft, strict press og back squat), en trippel-WOD med KingKong/mini-Cindy/mini-Annie og til slut en 25 minutter lang dræber-WOD med en kombination af tunge vægte og sjov med kettlebell. Pyh. Det var en kanon sjov dag, men jeg er godt nok glad for ikke at have konkurrencen liggende i baghovedet længere.

Jeg har fået trænet et par gange siden, og fra mandag skulle jeg gerne være landet på et realistisk niveau, der hedder 3-4 gange i ugen. Nå, ikke mere CrossFit-snak. Hov, jeg har lært at lave Toe2Bar nu! Manden og jeg havde intensiv træningssession inden konkurrencen, hvor jeg efter halvandet år som CrossFitter endelig lærte teknikken. Og manden svang sig til blods. Han er en meget tålmodig underviser...

Pancakes for one


Ingredienser

  • 1/2 moden banan
  • 1 æg
  • 1/2 tsk flydende honning
  • 1 lillebitte drys salt
  • 1 knivspids vaniljepulver
  • 1 knivspids kanel
  • 7-8 hakkede cashewnødder
  • 1/2 håndfuld kokoschips
  • 1 tsk kokosolie til stegning

  • 1 moden fersken
  • 10 hindbær
  • 1/2 tsk flydende honning


Fremgangsmåde

  1. Hvis du har verdens langsomste komfur, så start med at komme kokosolie på panden og sæt den på middel-lav varme. Ellers gør det lige om lidt, for pandekagerne tager ikke lang tid at smække sammen...
  2. Mos bananen i en lille skål
  3. Tilsæt honning, æg, salt, vanilje plus kanel og rør godt rundt med gaflen, du brugte til at mose bananen med
  4. Bland cashewnødder og kokoschips i
  5. Lav 1 stor pandekage eller 3 små (de små er så hyggelige på Rasmus Klump-måden. Jeg kan godt lide stabler af mad) og steg dem 5-7 minutter på hver side ved middel-lav varme. Jeg havde gang i en almindelig stor pande, hvor de fint kunne være på alle tre
  6. Mens pandekagerne steger, kan du jo gøre peach melba-relishen klar: Skær ferskenen i tern og vend den sammen med hindbær og honning. Stil den eventuelt i køleskabet, mens pandekagerne steger færdig
  7. Spis pandekagerne straks med den friske relish ovenpå, mmmh...


Kommentarer

Jeg fik friske tomater og en breakfast scramble bestående af skinke, champignon, forårsløg og et æg inden pandekagerne, og på den måde kan man altså hurtigt lave en god, sund brunch til sig selv.

Cashewnødder er særligt gode til denne her ret, da de bliver bløde, når de er varme - forsøger du dig med andre typer nødder, skal du nok regne med lidt mere knas i pandekagerne.


3 kommentarer:

  1. dejlig blog du.. rigtig god læsning

    SvarSlet
  2. Tak for komplimentet, Samantha :)

    SvarSlet
  3. Hej Stine.
    Vil gerne have lov at rose din vidunderlige blog til skyerne.
    Jeg elsker mad, især raw food og helst masser af det!
    Overvejede så småt Stenalderkost som livsstilsændring og må ærlighed talt indrømme at du har fanget mig og vil klart brude din side som inspiration til min madlavning fremover..!
    Tak.
    Stine Ö

    SvarSlet