onsdag den 5. juni 2013

Squashboller



Åh åh. Jeg har forvildet mig ind i en CrossFit-konkurrence. Og jeg har ikke trænet særlig seriøst i et par måneder. Og konkurrencen er om toenhalv uge. Pres! Set fra den positive vinkel, har det virkelig givet mig et skub tilbage i retningen af en sundere livsstil, både kost- og motionsmæssigt. For det skal da ikke være nogen hemmelighed, at der gik en del hygge i den her i den første tid hjemme...

Men det er slut nu. Det samme er knækbrød til formiddagskaffen på job. Det gav mig noget af en krise, for hvordan bliver man mæt til mellemmåltider uden Wasa? Jeg har været vant til at gå hjemme og bare kunne spise det, der var i køleskabet, når det passede mig - men nu er der kommet andre boller på stenaldersuppen. På job skal det gerne være en smule praktisk. And I lååve zhe balls. Øhm.

Jeg fandt en opskrift på gulerodsboller, der florerer på nettet, og dem har jeg kastet mig ud i i en squashversion. Sammen med et æble om formiddagen, så er jeg faktisk kørende til frokost. De er endda alt for nemme at smække sammen.

Til 6 boller

Ingredienser

  • 1/2 squash, skåret i skiver
  • 2 håndfulde mandler
  • 2 spsk chiafrø eller hørfrø
  • 2 spsk sesamfrø
  • 2 æg
  • 1/2 tsk havsalt
  • 1 spsk smeltet smør


Fremgangsmåde

  1. Forvarm ovnen til 180 C - jeg brugte varmluft i min lillebitteminiovn
  2. Kom alle ingredienser i en blender/foodprocessor og kør det til en ensartet masse - cirka et par minutter. Dejen er ret fugtig a la koldhævet brød
  3. Klat dejen ud til 6 boller på en bagerist belagt med bagepapir
  4. Bag bollerne ca. 18 minutter, vend dem evt. og giv dem et par minutter mere til sidst for at sikre dig, at de er gennembagte
  5. Afkøl på bagerist

Kommentarer


Der bliver jo ikke brugt mel i bollerne, og derfor er de også mere svampede indeni end en normal bolle.

Da jeg ikke har kunnet få mig til at investere i chiafrø herhjemme endnu, har jeg benyttet mig af et tip om at bruge hørfrø i stedet. Det fungerer udmærket.

Hvis du bruger gulerødder eller andre rodfrugter, skal du bruge det, der svarer til 2 små gulerødder i størrelse.

Opbevar bollerne i en pose i køleskabet


2 kommentarer:

  1. Fine - og fremfor alt nemme og velsmagende - boller! Jeg supplerede med lidt Husk! og glutenfri bageblanding fra Urtekram + lidt bagepulver, og det var godt.

    SvarSlet
  2. Win real money with online slots | JammyHabanero - JTG Hub
    Win 화성 출장마사지 real 양주 출장안마 money with online slots on JammyHabanero · New 남원 출장샵 Slot Games · Jackpot Slots · Lucky Starburst 광주 출장마사지 · Craps · Video 여주 출장안마 Poker · Virtuals

    SvarSlet