fredag den 22. marts 2013

Æblemuffins med kanel


"Jeg vil gerne bage en ævlekage", sagde Adam i den fantastisk forskruede Adams Æbler. Jeg æælsker Anders Thomas Jensens film og hans vanvittige replikker - hvem husker ikke "Svend, nu har du pølse på hovedet igen" og "Det ska' jeg da ha'! Det ska' jeg da ha'! Det ska' jeg da ha'! Jeg ska' da ha' noget til næsen, Thorkild, ellers bliver jeg sindssyg!"?

Mine skøre brødre, mor og jeg kaster gerne om os med citater ("Det er den lille Eigilmus, der er her"). Jeg behøver ikke sige, at jeg glæder mig til at komme hjem og se dem igen, vel? Jeg missede den yngstes studentergilde sidste sommer, men det skulle da ikke opdages på familiebilledet! Jeg sagde jo, at de var tossede...

Jeg ville ikke bage en ævlekage men til gengæld ævlemuffins med den psykopatblender. Derfor dufter der nu dejligt af kanel i det lille - lidt tomme - hjem. Jeg brugte opskriften på kokosmuffins som udgangspunkt og eksperimenterede en kende eller to, og det resulterede i rigtig gode, lidt tunge muffins med en fin smag af kanel og æble. Det blev som sagt min blender, der fik æren af at blande dejen, men du kan sagtens bruge en håndmixer.

Til 9-10 muffins

Ingredienser

  • 5 æg
  • 3 spsk raw honning
  • 1 moset banan
  • ½ tsk salt
  • 4 spsk smeltet kokosolie
  • 1 dl kokosmel
  • ½ tsk bagepulver
  • 1 spsk kanel
  • ½ dl vand
  • 1 æble, skrællet og skåret i tern
  • 1 lille håndfuld ristede mandler

Fremgangsmåde

  1. Forvarm ovnen til 175 C
  2. Slå æggene ud i blenderen eller i en stor skål, og blend eller rør æggende lysegule og luftige
  3. Tilføj den mosede banan, honning, salt og smeltet kokosolie og blend/bland videre
  4. Sigt kokosmel, bagepulver og kanel i en mindre skål
  5. Kom de tørre ingredienser over til de våde og bland til en ensartet dej
  6. Rør vand i, til dejen bliver lidt mere lind i det. Det kan godt være, at der skal mindre/mere i, end jeg har nævnt under ingredienserne
  7. Vend æbler og mandler i - hold evt. en fjerdedel af hver tilbage og brug dette til at komme på toppen af de ubagte muffins (wowfaktor, you know)
  8. Fordel dejen i 9-10 muffinforme eller i en muffinbageplade smurt med kokosolie (note til selv: slip-let betyder ikke nødvendigvis slip-let), dekorer med de resterende æbletern og mandeldrys, og bag dem derpå i 15-20 minutter, til de har bestået tandstikprøven
  9. Lad dem køle helt af, inden du forsigtigt tager dem ud af formene
  10. Så er der dømt ævlekage!

Kommentarer


Opbevar dem i en lufttæt bøtte i køleskabet i 2-3 dage.

De her muffins er ikke vanvittigt søde, og jeg sparede med vilje en skefuld honning. Du må selv vurdere, hvad dine smagsløg er til. Hvis du følger paleo 2.0, så tag at servere dem med en klat 38% creme fraiche - det er bare vejen frem.

Før den psykopatovn

Efter den psykopatovn

1 kommentar:

  1. Hvor ser de lækre ud! Og så er de oven i købet sunde, mums ;)
    - Anna
    anna-mad.dk

    SvarSlet