fredag den 29. marts 2013

Paleo påskeæg


Min yngste lillebror blev født i midten af april - omkring påske - for snart 21 år siden. Da min ældste lillebror, dengang netop fyldt fire, nogle dage senere mødte vores aldrende genbo ude på vejen, spurgte denne naturligvis begejstret: "Jamen hvad er det, du har fået?" Hvortil lillebror svarede: "Et påskeæg". Dumt spørgsmål.

Jeg gad i øvrigt ikke have en lillebror mere og ønskede mig kun en lillesøster, og lillebror med påskeægget var sikker på, at der var en hundehvalp inde i mors mave. Det er ikke nemme odds at komme til verden med. Jeg klædte familiens nytilkomne ud i kjoler og ræsede rundt med ham i min dukkevogn af og til, og hundehvalpen fik vi nogle år senere, så det hele gik jo alligevel.

I anledning af påsken har jeg kastet mig ud i et påskeægsprojekt. Jeg fandt en opskrift på paleovenlig marcipan her, og så gravede jeg ellers den indre konfektmager frem. Det er et sjovt, men tidskrævende projekt.
Man kan næsten ikke få ægte marcipansmag uden at bruge den ægte vare, men med min Nutella i midten og et lækkert overtræk af mørk chokolade, så kommer vi ganske tæt på noget himmelsk. Hvis jeg selv skal sige det.

Til 11-12 marcipanæg

Ingredienser

  • 200 g mandler
  • 7-8 store dadler, gerne Medjool
  • Lidt kogende vand
  • 2 tsk honning
  • evt. 5 dråber mandelessens
  • 100 g mørk chokolade
  • 2 spsk Nutella
  • 5-6 hakkede nødder til pynt

Fremgangsmåde

  1. Mal mandlerne til mel i en foodprocessor eller kraftig blender og kom derefter melet over i en mellem skål
  2. Blend dadlerne med det kogenede vand, til du får en tyk pure. Min blender var alt for stor til at kunne findele dadlerne, så jeg skrabede massen ud på et skærebræt og gik i stedet i gang med en stor kokkekniv. Der blev hakket og most med den flade side af kniven, og resultatet blandede jeg med lidt vand i en lille skål. Alt er muligt for den, der bærer viljen i hjertet.
  3. Bland dadelpureen sammen med mandelmelet med en spiseske - tilføj honning, mandelessens og evt. yderligere et par spiseskefulde vand, så du får en ensartet, let klistret marcipan
  4. Rul marcipanen til en pølse, smid madfilm omkring og lad den køle ned i køleskabet mindst 1 time
  5. Nu kommer det sjove: Skær halvdelen af marcipanen i 1/2 cm tykke skiver og form dem til små æggeformede halvbåde med flad underside. Det er underdelen af ægget. Tryk let ned på midten, så der bliver plads til Nutellaen
  6. Placer 1/4 tsk Nutella i hver båd, sæt bådene på et fad/en bageplade beklædt med bagepapir og kom dem i fryseren i et kvarter. Put den resterende halvdel af marcipanen i køleskabet imens, så den ikke bliver blød
  7. Når Nutellaen er blevet hård, skal oversiden af æggene på. Skær resten af marcipanen i skiver og lav låg til æggene. Form efter bedste evne...
  8. Smelt chokoladen i en lille skål og beklæd bunden af æggene med den. Stil æggene på hovedet eller på siden og smid dem i fryseren 15-20 minutter, til chokoladen er hærdet
  9. Hav de hakkede nødder klar, så du kan drysse dem over æggene med det samme i punkt 10
  10. Beklæd derpå oversiden af æggene med resten af chokoladen. Det gøres nemmest ved at komme dem på hovedet i skålen og bakse lidt rundt med dem med en gaffel. Sæt dem på bagepapiret igen, denne gang på bunden, der jo allerede er tør. Og det er ikke jordens undergang, hvis der kommer ny chokolade på bunden i kampens hede. Drys straks med de hakkede nødder, inden chokoladen når at hærde - det går ekstra stærkt, fordi påskeæggene har været i fryseren
  11. Stil pladen med de færdige æg i køleskabet en times tid, til chokoladeskallen er helt hård
  12. Opbevares i en lufttæt bøtte i køleskabet. Og spises med god samvittighed

Et styks kæmpemarcipanbrød

De små marcipanbåde med Nutella

Nu er de klar til at komme i chokoladefadet!
Et voila...

Kommentarer


Størrelsen på påskeæggene er naturligvis helt op til dig selv. Mine blev på størrelse med de der marcipanæg, man kan købe i en orange tre-pak nede i supermarkedet. Hvis det er lige voldsomt nok, så forsøg at lave bunderne en lille smule større end hovedet på en teske - så er de lige til at hapse!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar