torsdag den 28. marts 2013

Sund(ere) Nutella


Ville det ikke være en skøn verden, hvis man udelukkende kunne spise Nutella i stride strømme, og kroppen stadig fik den sammensætning af ernæring, den havde brug for? Joachim Boldsen og de andre håndbolddrenge er da - ligesom mig - ret begejstrede for det. Åh, Joachim. Jeg savner altså hans blålilla ansigtsfarve på banen, når der er landskamp.

Men hvad Nutella angår, må jeg desværre skuffe dig, punktere luftkastellet, tørre dine skuffelsens tårer bort og så videre, for jeg kan ikke udføre mirakler... Det bliver aldrig sundt kun at spise Nutella. Jeg kan til gengæld tilbyde dig en opskrift, der er paleovenlig, sukkerfri, lactosefri og glutenfri, og den kan du nyde med noget bedre samvittighed end den sukkerfyldte fra butikkerne. Og så smager den af det, den skal - nemlig de gode råvarer. Jeg har taget udgangspunkt i en opskrift, som jeg har lavet en hel del gange tidligere, men i stedet for sødemiddel eller agavesirup bruger jeg nu honning til at fremtrylle den søde smag.

Nutella kan spises på den klassiske måde oven på (stenalder-)brød eller sammen med frugt, det kan kommes i en smoothie med eksempelvis mandelmælk, banan og isterninger eller - og nu kommer der et godt tip til de iselskende - du kan skære en banan/frisk ananas i skiver, sætte en dut Nutella på, smide hele herligheden i fryseren (måske endda med et drys kokosflager ovenpå, hvis du lever livet på kanten) og fryse frugten i en halv times tid. Så er der sund snackhygge til filmen/serien/bogen/dine Magic Cards/lyden af din overbos sexliv... Ikke dumt, vel? Bortset fra det med sexlivet. Det er sgu da anstrengende.

Ca. 400 g Nutella

Ingredienser


  • 225 g hasselnødder
  • 1½ spsk vaniljeekstrakt
  • ½ dl kakao
  • 4 spsk honning
  • ½ tsk salt
  • 1 dl mandelmælk

Fremgangsmåde


  1. Forvarm ovnen til 200 C og rist hasselnødderne 10-14 minutter
  2. Når nødderne er kølet en smule af, kan du bruge nogle stykker køkkenrulle eller et rent viskestykke til at fjerne skallerne ved at gnide nødderne mod hinanden. Der skal arbejdes lidt for sagen, og det gør ikke noget, hvis alle skallerne ikke kommer af
  3. Kom nødderne i en foodprocessor eller kraftig blender og kør dem til smør. Du kan bruge samme fremgangsmåde, som jeg har skrevet om under opskriften om mandelsmør
  4. Når hasselnødderne er lavet om til smør (lidt trylleri er det vel, når man sådan lige tænker over det), kommer du resten af ingredienserne i og blender derudaf, til det er blevet til en ensartet Nutella-lignende konsistens - et par minutters penge skulle kunne gøre det
  5. Smag på Nutellaen og spæd evt. op med lidt mere mandelmælk, hvis den er for tyk, eller mere honning, hvis den ikke er sød nok
  6. Kom Nutellaen i et syltetøjsglas og opbevar den i køleskabet i op til en måned
  7. Slik spatel, skeer og indersiden af blenderen ren - det er nemlig obligatorisk, når man laver Nutella...

Kommentarer


Jeg har prøvet at bruge halv valnødder og halv hasselnødder, men det kan altså ikke anbefales. Valnødder bliver ret grynede, og smagsmæssigt er det heller ikke lige så godt som at bruge ene hasselnødder.

Brødet her er for resten noget, der kommer på bloggen snart. For hvad var livet uden en Nutellamad?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar